antoine pesne
Antoine Pesne, född 23 maj 1683 i Paris, Frankrike, död 5 augusti 1757 i Berlin, Preussen, var en fransk målare under rokokon.
Pesne gick i lära hos sin far, målaren Thomas Pesne, samt hos Charles de la Fosse i Paris. Under åren 1705?C1710 företog han en resa i Italien och vistades huvudsakligen i Venedig, där han anslöt sig till Andrea Celesti, vars måleri tydligt påverkade Pesnes tidiga verk.
1710 kallades han av kung Fredrik I av Preussen till Berlin som hovmålare. Därefter företog han under de följande åren kortare resor till hoven i Dessau (1715), Dresden (1718), London (1723) och Paris (1724). 1733 utnämndes Pesne till ledare för konstakademin i Berlin. Han anses vara en viktig förmedlare av den franska konsten till Brandenburg-Preussen. Pesne var i huvudsak verksam som porträttmålare, men han utförde även talrika vägg- och takmålningar för Fredrik den store i de kungliga slotten.
Ett av Pesnes mest berömda konstverk är Dansösen Barbara Campanini (cirka 1745). Detta porträtt med sin lätta och schvungfulla formgivning, det spontana penseldraget och de ljusa, pastelliknande färgerna är karakteristiskt för Pesnes arbeten och för rokokon i allmänhet. På ett virtuost sätt framställer Pesne den med tygblommor dekorerade sidenklänningen. Fredrik den store uppskattade sin hovmålares berömda plein-air-porträtt och lät hänga det på en framträdande plats i sitt arbetsrum i slottet i Berlin.
Related Paintings of antoine pesne :. | Portrait of Elisabeth Christine von Braunschweig-Bevern | Kronprinz Friedrich von PreuBen | Frederick the Great as a child with his sister Wilhelmine | Portrait of the dancer Barbara Campanini aka La Barbarina | Luise Ulrike von Preuben | Related Artists: SPELT, Adrian van derDutch painter (b. ca. 1630, Leiden, d. 1673, Gouda).
Hans Knieperpainted Portrait of Frederick II of Denmark and Norway in 1581
Felice FicherelliItalian painter , b. 1603, San Gimignano, d. 1660, Firenze
Firenze,Italian painter. His most original works were easel pictures, for private collectors, often of cruel and violent subjects, which he interpreted with a morbid sensuality and ambiguous tenderness. He was brought to Florence when very young by the collector Conte Alberto Bardi (d 1632), who arranged for him to study with Jacopo da Empoli and to copy works by Andrea del Sarto. Ficherelli's clear compositions and luminous drapery, which remain evident throughout his career, reflect this training. In the early 1630s he was attracted by the delicate sfumato effects of Francesco Furini and developed a style close to that of Cecco Bravo; his works of this period include the Sacrifice of Isaac (Florence, priv. col., for illustration see Gregori, 1968, p. 26) and the Martyrdom of St Agatha (priv. col., see Cantelli, fig. 338). There followed in the late 1630s Tarquin and Lucretia, which is known in several versions (e.g. Rome, Accad. N. S Luca), the theatrical Julia Receiving the Bloodstained Garments of Pompey (Genoa, priv. col., see 1986 exh. cat., pl. 1.208), an Allegory of Patience (Florence, Bigongiari priv. col., see Gregori, 1974, fig. 23) and Antiochus and Stratonica (Auckland, C.A.G.).
|
|
|